„Člověk musí vždycky snít výš, než na co má.“


Místo umění trdelníky? Galerie je galerie, a ne farmářské trhy, říká senátorka Alena Dernerová

11.02.2018 08:47
ROZHOVOR. Plán na sloučení respektované galerie zaměřující se na moderní umění s mosteckým muzeem budí vášně od okamžiku, kdy se tento nápad zrodil. Přesně řečeno od chvíle, kdy za podivných okolností vzešel z komise, která měla vybrat nástupce dlouholetého ředitele Petra Svobody. Mezi těmi, kdo se zasadili o stažení plánu z jednání zastupitelstva, byla i mostecká senátorka Alena Dernerová. 
 
V rozhovoru pro HlídacíPes.org senátorka zpochybňuje výhodnost spojení muzea a galerie. Především podle ní není možné na činnost galerie pohlížet pouze optikou návštěvnosti a ekonomických hledisek.
 
Jak na vás působí situace, která nyní nastala kolem plánovaného sloučení galerie a muzea v Mostě? Vidíte to jako životaschopný projekt?
Na mě to celé působí zvláštním dojmem. A když jsem se o plánu na prosincovém zastupitelstvu dozvěděla, byla jsem nemile překvapená. Popravdě nechápu, proč by se tyto instituce měly slučovat, proto jsem také začala trošku angažovat.
 
Zaznívají i argumenty, že galerie nemá takové jméno a není tak důležitá, aby nemohla být s muzeem sloučena. V odborných kruzích přitom panuje názor, že dnes už bývalý ředitel Petr Svoboda z ní za 27 let respektovanou galerii učinil, a to i v mezinárodním měřítku.
Petra Svobodu jsem vídala vždy při vernisážích. Přijde mi jako distingovaný, vzdělaný člověk a klasicky tak trochu bohém, ale to k tomu jistě patří. Kdyby nebyl bohém, tak svou práci asi nedokáže dělat na takové úrovni. Co se týče samotné galerie, je umístěna v úchvatných prostorách, má specifickou atmosféru. Výstavy tam vždycky stály za zhlédnutí.
 
V analýze, kterou si kraj nechal zpracovat v odboru kultury a památkové péče, se píše i o rostoucí úspěšnosti muzea – jako by kritéria návštěvnosti měla platit po sloučení i pro galerii. Zmiňovány jsou konkrétně návštěvnicky úspěšné výstavy kachlových kamen a terakotové armády. Souhlasíte s takovými měřítky?
Absolutně ne. To mi přijde jako bychom tam chtěli prodávat trdelníky. Galerie je galerie a nemůžeme z ní udělat farmářské trhy.
 
Jak se zrodil plán nechat sloučení stáhnout z jednání zastupitelstva? Oslovila jste radní pro kulturu Jitku Sachetovou?
S paní radní jsem nekomunikovala vůbec. Obrátila jsem se na pana hejtmana Bubeníčka. Poprosila jsem ho, aby bod stáhl, a on mi odpověděl, že to není jen na něm, ale i na dalších radních. Že to není jenom na jeho rozhodnutí, že prostě těch rozhodnutí tam musí být víc, takže jsem zvedla telefon a volala jsem kolegům.
 
Proti plánu se nakonec postavily zastupitelské kluby ČSSD a hnutí ANO 2011, vedení kraje ho pak ze zastupitelstva stáhlo. Nyní se chystá zadat nezávislou analýzu, která plánované sloučení z odborného hlediska posoudí. Vy jste tedy jednoznačně proti?
Jednoznačně. Určitě jsem pro, aby tyto dvě instituce i nadále fungovaly odděleně.
 
Hlídací pes, 11. 2. 2018

—————

Zpět